zondag 19 januari 2014

Tussenresultaat (Eind 5de semester) van mijn Muzische Groei

Mijn Muzische Groeipunten (MMG)

Hey bloggertjes,

Hier ben ik weer met mijn muzische groeipunten, nu probeer ik te schetsen hoe ik aan mijn sterke en zwakke punten tot nu toe heb gewerkt. Ik wil als eerste wel zeggen dat ik zeker en vast van plan ben om de zwakkere punten nog verder uit te werken want ik voel zelf aan dat ik er nog helemaal niet ben op sommige vlakken.

Hier alvast mijn punten waarin ik behoorlijk 'sterk' dacht te zijn op muzisch vlak:

1.) Impressies en ervaringen uitdrukken vanuit onze eigen leefwereld.
Dit doel lijkt na deze hele periode nog steeds één van mijn sterkere punten. Omdat het een sterk punt is, heb ik er natuurlijk ook minder aandacht aan besteed om activiteiten te zoeken binnen deze beleving. Het viel mij op hoe ik soms weer verdween tijdens sommige momenten in een eigen leefwereld. Vanuit deze impressies werk ik ook vaak aan mijn muzische activiteiten.

Een activiteit waarin deze impressies zijn werk deden was tijdens het toonmoment, ik leefde mij daarin ook volledig uit vanuit een impressies die ik ook had van de jaren '60. Mijn groep zorgde voor eigen interpretaties en binnen deze interpretaties kwamen we aan (ookal zeg ik het zelf) toch een mooi resultaat. Ik ben trots op wat we bereikten (misschien was het niet super spectaculair, maar ik kreeg er voldoening uit). Daar brachten we in groep onze interpretaties naar boven en nadien kon je echt zien dat iedereen zich echt uitgeleefd had en blij was.

Er is ook versterking gekomen aan dit doel doordat ik via de samenwerking ook moest leren van deze impressies te bundelen en niet het 'enige' antwoord moest zoeken op de vraag die ik had maar ruimer moest kijken. Dit gebeurde dus via alle groepswerken, niet alleen de muzische, maar echt ALLE groepswerken.

Eerlijk, moet ik zeggen dat ik geen gedichten meer geschreven heb, dit komt niet door een gebrek aan inspiratie maar ondermeer door de vele taken en eindeloos getyp dat ik dan al beu was. (Ik schrijf namelijk mijn gedichten op de computer) Maar mijn muzische activiteiten vertolkten zich steeds meer en meer op het school nu door alle activiteiten die we moesten uitvoeren in ondermeer de niet-muzische (met muzische toon) modules. Eigenlijk was het muzische gewoon niet weg te denken uit het jaar tot nu toe, je had het overal nodig.

2.) Werken aan een muzisch aanbod vanuit een zorgvuldig gekozen onderwerp, geïntegreerd en strevend naar diepgang.
Dit bleek toch nog steeds een sterkte te zijn door het geïntegreerd werken bij de module Explorerende School, waarbij we Mozart hebben betrokken in een project. Dit betekent dus dat alle deeldomeinen van het schoolse leven er dus allemaal in betrokken zijn. Waaronder ook ons geliefkoosde MUZO, in al zijn domeinen.

Tijdens de stage hebben we bij de module eerste leerjaar ook moeten werken rondom een thema. Ons thema was bos/dieren in het bos. Zo heb ik geprobeerd om in groep opnieuw het thema in alle domeinen te integreren en dit lukte aan de hand van slechts enkele kleine aanpassingen. Blaadjes, eikels, kastanjes, eekhoorns, kabouters, ... Het kwam allemaal aan bod en zorgden ervoor dat de kinderen van het eerste leerjaar volledig ingeleefd waren in het thema.

Ik heb ook steeds meer gemerkt dat het niet alleen de kinderen zijn die het thema nodig hebben om gemotiveerd te zijn, maar voor mezelf is het net zo belangrijk. Dit kon ik gewoonweg merken aan de hand van de ene week waarop ik rond een thema moest werken waarin ik me niet kon inleven. Het liep gewoon niet zo goed als de tweede week, hierin werkten we het thema zelf uit en was ik ook meer gemotiveerd, je kon dit dan ook merken. Het is een vaststelling waarmee ik in de toekomst zeker eens rekening mee ga houden.

3.) Beseffen en aanvaarden dat de smaak en de stijl van mensen verschilt.
Dit bleek dus geen sterk punt van mij te zijn. Mijn omgeving vertelde mij dat ik er niet tegen kan als iemand iets anders denkt qua betreft smaak of stijl. Dat ik mijn mening blijkbaar soms toch probeer op te dwingen aan iemand anders, vooral in het geval van iets 'wetenschappelijk'. Maar dit snap ik dan niet goed, want ik dacht dat wetenschappelijke dingen normaal niet ter discussie stonden, maar dat ga ik nooit meer denken...

Natuurlijk is dit dus wel een beetje raar want ik heb moeten vaststellen dat ik toch niet de meneer van het spreekwoord 'De gustibus et coloribus non disputantum est' ben. Ookal dacht ik in het begin van dit semester van wel. Wat natuurlijk wel overeenkomt met wat ik in het begin ook dacht is dat ik wil dat iemand mij uitlegt waarom hij/zij iets denkt. Verder wist ik niet dat ik sommige redenen blijkbaar dus niet aanvaarde. Dit was eigenlijk wel een shock voor mij, ik kan heel moeilijk afwijken van mijn denkpiste (niet in geval van groepswerken, maar levendlijke dingen).

In geval van de dingen die over pure 'smaak' gaan, ga ik meestal niet discussiëren want dit zijn meestal ook zaken waarvan ik snap dat je niet volledig op één lijn kan zitten. Dit sluit dan weer meer aan bij mijn eerste 'sterke' punt, namelijk de interpretaties van zaken.

Dan zijn er opnieuw mijn (nog) 'zwakke' punten:

1.) Op een actieve manier participeren aan het culturele leven.
De cultuurkalender heeft mij geholpen om meer en meer deel te nemen aan het (culturele) leven. Het begaf zich hierdoor soms heel ver buiten de normale sfeer van (mini-)voetbal. Zo heb ik kennis kunnen maken met Barokzang, Barokdans en Barokmuziek. Drie zaken die ik nog nooit had gezien en gehoord.

Spijtig genoeg heb ik niet heel hard kunnen werken aan dit doel door het blijvende gebrek aan tijd dat gecreëerd wordt door de taken voor het school. Maar ondanks de weinige tijd, heb ik al veel gewerkt aan de culturele belevingen, mijn blog is hier het levendige bewijs van. Ik heb ergens het gevoel dat ik dit schooljaar al meer cultuur gezien heb dan in de vorige 2 jaar samen. Dus dit is echt wel opmerkelijk.

Eerlijk gezegd (niet arrogant bedoeld), vind ik dat ik hier echt mijn best voor heb gedaan en cultuur heb beleefd in alle aspecten. Ik ben ook al veel naar de film geweest met Zulaika en dat hoort toch ook ergens bij cultuurbeleving. Zo heb ik al enkele films gezien die mij muzisch toch heel hard aanspreken, het fantasiegehalte is zo groot dat ik mezelf soms voelde verdrinken in die andere werkelijkheid. Dit hangt dus dan weer samen met mijn eerste 'sterke' punt.

2.) Openstaan voor het muzische en al onze zintuigen gebruiken om muzische ervaringen nog intenser te beleven.
Persoonlijk hoe ik heel veel van muziek, wat toch één van de grote delen is binnen het muzische. Ik ben ook iemand die wel eens graag iets beleeft, vooral de dingen die niet zo alledaags zijn. Alleen word ik hier soms in tegengehouden door mezelf en de lef die hiervoor soms nodig is om de stap te zetten.

Weeral heb ik dankzij mijn cultuurkalenderopdracht hieraan gewerkt, ik heb dingen gedaan die mij vanuit alle zintuigen het muzische intenser hebben laten beleven. Muziekconcerten en musical speelden ondermeer in op mijn gehoor. De musical sprak het beeldende gebied ook veel aan. Niet te vergeten het gigantische gebouw waarin het stuk 'semele' zich afspeelde, was ook heel impressionant en dat speelde gewoon in op het volledig gevoel. Net hetzelfde bij de impossante voorstelling van de NOTP.

Het voelgedeelte kwam (spijtig genoeg volgens mij) van bij de travestietenshow waarbij een travestiet echt letterlijk op mijn schoot ging zitten. Een was zeker en vast een unieke beleving. Maar niet om te zeggen dat ik nog eens een travestiet op mijn schoot zou willen. ;-)

Maar ik heb mezelf niet alleen getrakteerd op muzische belevenis aan de hand van alle zintuigen. Nee ik heb echt proberen bereiken wat ik vooraf opstelde: 'Ik wil mijn leerlingen muzisch laten zijn met alle zintuigen!'. En ik kan nu al zeggen dat ik door de stage van het eerste leerjaar mijn leerlingen dit gegeven heb. Dit kwam via het thematische aspecten van de module eerste leerjaar. Daarbij hebben we een groepswerk samengesteld waarbij alle leerlingen alle zintuigen moesten gebruiken: de reukzin, de smaak, het gevoel, de smaak en het gehoor. Zo heb ik mijn leerlingen samen met mij laten groeien in dit muzisch aspect.

3.) De leefwereld van de kinderen op een muzische wijze benaderen.
Mijn stage 1ste leerjaar heeft mij hierin een stuk laten groeien, ik ben er zeker nog niet. Mijn lef/durf houdt mij nog te vaak tegen om te doen wat ik zou willen voor de kinderen. Maar ik heb dramastukjes gespeeld, heel interactief een boek voorgelezen, spelletjes gespeeld, raadseltjes bedacht, dingen uitgebeeld, ... allemaal voor de kinderen. Het hielp mij om te zien dat de kinderen er echt plezier beleefden en niet zo keken van: 'Meende het nu, onnozelaar...'

Ik ben er mij wel van bewust dat ik nooit de meest zelfzekere persoon ga worden maar ik heb gemerkt bij de workshops voor de kinderen in Dworp dat ik mezelf soms toch echt vaak te onzeker voel om binnen te dringen in de leefwereld van de kinderen. De inleving is niet mijn probleem, maar het echt durven toepassen is eerder het probleem.

In Dworp heb ik na het begin van de eerste workshop mij gewoon losgelaten, mijn inleving ging best wel goed maar ik vergat ook om mijn medeleerlingen iets meer te ondersteunen in het gebied van 'leider zijn'. Dit heb ik achteraf ook te horen gekregen. Ze vonden het totaal niet erg, maar ik wou dat ik hen meer had kunnen ondersteunen. Dit mag ik dus ook niet vergeten bij het beleven en benaderen van de kinderen op muzische wijze. Het was hierbij dus weer de durf om de leiding op mij te nemen die mij tegenhield. Hieraan moet echt gewerkt worden want mijn cursus assertiviteit was blijkbaar slechts de start van dit proces (het heeft mij wel zeker geholpen).

Weeral een boekske om te lezen. ;-)

Misschien tot nog eens voor een 'postje' op de blog,
maar dit wordt toch voorlopig het laatste berichtje (van dit semester).

Tot blogs...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten