donderdag 9 januari 2014

Workshops Drama en Muziek

Hallowah bloggies,

Deze dag waren het geen workshops over media of beeld. Neenee, vandaag gingen we zelfs op verplaatsing naar JTO om onze dramatechnieken en muziektalenten te ontwikkelen. Euhm die muziektalenten, ging niet echt over mij. ;-) Hieronder beschrijf ik de workshops nog eens kort.

Workshop van drama:
Om de dag te beginnen, mochten we gaan oefenen met onze oud-docent (misschien was ex-docent meer op zijn plaats, gezien zijn jeugdige leeftijd, maar ik doe het toch niet weg... ;-) ). Bij Mr. Stefan Van Guyse mochten we enkele dramaoefeningen doen rondom de non-verbale communicatie, afgewisseld met enkele kleine spelletjes die heel actief waren en inspirerend voor misschien zelf ooit eens te gebruiken als tussendoortje of binnen een lesje... Verder deden we ook nog een ander 'leugenspelletje' waarbij we per duo, elk een verhaal moesten vertellen. Achteraf moesten de medestudenten raden of het ons eigen verhaal was of hetgeen van onze buur. Dit lukte blijkbaar heel goed, Zulaika en ik slaagden erin om bijna de gehele groep op het verkeerde spoor te zetten. Slechts 2 personen (degene die ons het minste kenden) hadden het leugentje goed door, de rest van de groep kende ons stukken beter maar waren toen toch verkeerd. Als pièce de résistance kregen we een opdracht van in twee groepen een decor te bouwen voor een optreden. Nadien moesten we in het decor van de andere groep een stukje toneel spelen. Mijn groep moest optreden in een overduidelijk decor van de film 'Titanic', de andere groep moest het met ons zelfgemaakte kasteel doen.


Na wat oefentijd hebben we onze stukken uitgevoerd voor elkaars groep. De andere groep begon met de kroning van Koning Filip na te spelen in een kerk (zij hadden ons decor geïnterpreteerd als een kerk). Dit werd echt goed gebracht en op een grappige manier. Dit was vooral grappig door het gebruik van een stoel als 'kroon' voor Filip. Een geslaagde voorstelling.

Onze groep speelde de botsing van de 'Titanic' na, dit stuk was meer serieus en dus minder om met te lachen. Ondanks dat, leken sommige bewegingen de anderen wel aan het lachen te brengen.

Als finale speelden we een spel met zinnetjes die je op een gepast moment kan toepassen in een gesprek, dit was best leuk maar ik had zo'n moeilijk zinnetje dat ik tot op het einde moest wachten om dan vol frustratie mijn zinnetje eruit te smijten.

Workshop van muziek:
De workshop van muziek begon op een heel speciale manier door met voorwerpen het lied van 'Het Land van Maas en Waal' uit te beelden. We moesten op het juiste moment inspringen om een soort treintje te vormen van alle dieren en spullen uit het liedje. Nadien moesten we met onze gekregen voorwerpen ook een deuntje maken. Wij bouwden op en af met het deuntje, dit was blijkbaar niet gezegd maar onbewust hadden we dit toegepast.

Tijdens de workshop hebben we ook twee hits uit de jaren '60 gezongen, namelijk 'Blowin in the Wind' van Bob Dylan en 'Happy Together' van The Turtles. Bij het liedje van 'Blowin in the Wind' leerden we ook nog de akkoorden spelen van het liedje. Er komen blijkbaar drie akkoorden in voor A, D en E (in de simpele versie). Het gitaarspelen was (ondanks dat ik wel wat noten kan spelen op de gitaar) een ramp... De akkoorden gingen totaal niet en veel te snel. Het was waarschijnlijk gewoon mijn ding niet.

Iets totaal anders was het herkennen van de delen van een lied, dit moesten we bekijken aan de hand van de grootte van enkele bloemen. Onze taak was om het lied te leggen in structuur (elke bloem stond voor een strofe, refrein of tussenstuk).

Wat ik vooral onthoud van deze workshop is dat ik dus geen akkoorden kan spelen op een gitaar en hier ook weinig zin in heb om te leren. Ik blijf bij noten...


Weeral een boeltje om te lezen, tot blogs!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten