zaterdag 9 november 2013

GrandiOZo

Hey lieve bloggertjes,

Hier ben ik weer met een nieuw avontuur dat ik heb meegemaakt. (Ik lijk wel iemand van Ketnet die tegen jongeren aan het praten is, eigenlijk wel raar...).

Vandaag was wel weer een beleving. Samen met Zulaika, Krizia en Elke ben ik naar de musical 'GrandiOZo' gaan kijken. In de musical speelden twee van onze klasgenoten mee, namelijk Eline en Lore. Zij vertolkten allebei enkele van de rolletjes binnen de musical en daarom hadden we beslist om deze musical te gaan bekijken.

Het verhaal van de musical 'GrandiOZo', was een bewerkte versie van het verhaal van de tovenaar van OZ. Of dit geïnspireerd is door de nieuwe film die recent is uitgekomen, laat ik te midden. Deze musical is wel opmerkelijk anders dan de film die in de bioscoop te zien was. Of hij nu meer leek op de originele uitvoering, kan ik niet echt zeggen aangezien ik deze nog niet gezien heb.


Het verhaal leek natuurlijk nog wel op het originele concept van de tovenaar van OZ. Hieronder een kleine samenvatting van de show:

Het hele verhaal begon tijdens een 'prom' waarbij ons hoofdfiguur een irritante zelfingenomen persoon is die de anderen niet echt kan verdragen en zelfs haar eigen vrienden links laat liggen. En dit allemaal gewoon omdat zij de 'promqueen' wilt worden. Maar deze wil, zorgt ervoor dat ze tijdens de 'prom' geraakt wordt door een bliksemschicht, dit is een lesje van de drie dames die het spel in gang gezet hebben en het toneel overzien.



Wanneer ze nadien wakker wordt is ze terechtgekomen in de wereld van OZ. Daar heeft ze blijkbaar de heks vermoord door op haar te vallen met het schoolbord. De leerlingen van de klas geloofden daardoor dat zij de redding van de wereld van OZ was. Ze kreeg daardoor de speciale schoenen van de heks. Ze werden veronderstelt van een magische kracht te hebben.



Tijdens haar verdere weg richting de tovenaar van OZ, komt ze verschillende kompanen tegen. De leeuw (zonder moed), het tinnen mannetje (geen hart) en de vogelverschrikker (geen verstand). Zij willen allemaal mee naar de tovenaar omdat zij ook een wens hebben die ze vervuld willen hebben. Samen met de kompanen komen ze verschillende avonturen tegen richting de tovenaar.

De rest van het stuk ga ik niet beschrijven, want daarvoor moet je het stuk maar bekijken... ;-)

Ik vond het persoonlijk wel een heel leuk stuk. De zang was wel heel veel aanwezig, maar dat is wel normaal bij een musical. Maar ondanks dat vond ik het helemaal niet storend. Het was tof om hier naar te hebben gekeken. Ik vond het idee van een heel bekend verhaal te veranderen wel tof. Het was soms herkenbaar en soms ook verrassend.

Het is een echte aanrader voor iedereen die graag eens een avontuurlijk verhaal ziet dat je blijft verrassen. Het werd heel goed vertolkt door een gezelschap met heel veel jongen mensen, het Belcantogezelschap uit Sint-Niklaas.

Eigenlijk kan je hier gemakkelijk over blijven verder vertellen, maar in plaats daarvan verwijs ik jullie in dat geval door naar de muzo-blog van één van de GrandiOZo-schoolcollega's die hierover bijna een volledig boek geschreven heeft.

Hier is de link naar Lore haar blog: http://muzoloreeggermont.blogspot.be/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten