maandag 11 november 2013

Wapenstilstand

Helahola hier ben ik weer,

Vandaag op ons ( door de maatschappij geschonken ;-) ) vrije dagje, ging ik CULTUUR eens in de brede noemer bekijken. Ik ben namelijk op onze feestdag van 11 november 'Wapenstilstand', gaan kijken naar de harmonie 'De Ware Vrienden' uit Stekene. Zij moesten namelijk in teken van 'Wapenstilstand' enkele nummers spelen tijdens de ceremonie en 2 keer een mars doen: eerst van de kerk naar het monument en nadien terug naar hun oefenlokaal.

Ik heb dit via een connectie (mijn vriendin ;-) ) allemaal kunnen meevolgen, startend bij de voorbereiding om 10u45 in het oefenlokaal. Daar werd eerst geoefend op het begin van de paar liedjes die ze moesten spelen. Op die manier kon ik eens meemaken hoe zo'n repetitie in zijn gang gaat, ook al is het misschien 'maar' voor een klein evenement.

Nadien gingen ze vanaf het lokaal in formatie naar de kerk waar ze klaarstonden om de mensen die uit de mis kwamen op te vangen en te begeleiden samen met de burgemeester en zijn schepenen richting het monument voor de gevallen soldaten uit de eerste wereldoorlog (en de tweede, maar die hebben minder betrekking tot deze dag).


Tijdens deze tocht speelden ze een eerste mars (vraag niet wat de naam van deze mars was, want van klassieke muziek weet ik weinig...). Eens aangekomen, sprak de burgemeester het volk toe en werd er een lezing gehouden. Na deze lezing, één minuut stilte en de bloemen aan het monument, werd dan door de Harmonie, de Brabançonne en de Vlaamse Leeuw gespeeld. Wat mij verraste was dat er toch wel werd meegezongen door enkele mensen tijdens zowel de Brabançonne als de Vlaamse Leeuw. Wat wel opviel was dat de tekst van de Vlaamse Leeuw precies iets beter gekend was dan de tekst van de Brabançonne. Maar de reden waarom, gaan we het nu niet over hebben. ;-)



Toen de liedjes waren gespeeld, vertrok de harmonie 'De Ware Vrienden' terug naar het oefenlokaal en werden de instrumenten gekuist zoals dat hoort bij echte muzikanten. Dan was het al 12u00.

Op die manier was mijn vrije dag dus ook weer gedeeltelijke ingepland. ;-)

Tot de volgende hé, bloggertjes...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten