vrijdag 1 november 2013

Mini-theatervoorstelling van Marc De Bel op de Boekenbeurs ['Gezocht: De Kriegeltjes']

Hey lezers,

Even eens iets melden over gisteren...
Gisteren ben ik met Zulaika en Elke naar de boekenbeurs geweest.
Zonder deze twee was dit voor mij waarschijnlijk een redelijk saaie bedoening geweest...
Ik ben namelijk niet direct het type dat superveel van boeken houdt en dan is de boekenbeurs precies niet de 'Place 2 Be' voor mij.


Maar ik deed het dan ook niet puur uit interesse, maar eerder als voorbereiding op de boekenbeurs en om de 2 meisjes een beetje bij te staan tijdens de boekenbeurs. Zo kon ik vooraf wel al bepalen hoe ik mijn tocht door de boekenbeurs zou volgen met de verschillende groepen en zo kon ik ook inschatten hoe lang alles ongeveer ging duren. Dit is natuurlijk nodig om op tijd bij de verschillende schrijvers te raken met de kinderen.

Vooraf hadden we ook al gezien dat er gisteren een kleine voorstelling was in de groene zaal, namelijk de mini-theatervoorstelling 'Gezocht: De Kriegeltjes' van Marc De Bel. Voor dit was ik wel gemotiveerd om te gaan kijken. Het was iets puur gericht op de kinderen maar het was ook heel leuk voor volwassenen.


Het doel van de voorstelling is vooral van kinderen/volwassenen aan te sporen om de reeks 'De Kriegeltjes' van Marc De Bel te lezen, in dit geval werd er een stuk toneel gespeeld uit het boek 'De Kriegeltjes: De Miss Griezelverkiezing'.
Het verhaal werd gespeeld door 2 volwassen mensen die alle twee een elementair rolletje speelden in het verhaal van 'Gezocht: De Kriegeltjes'. Een vrouw speelde de tante van 'De Kriegeltjes' en de man speelde de postbode uit het verhaal (die vaak werd geplaagd door 'de Kriegeltjes'). Tijdens de theatervoorstelling werd de tante steeds opgebeld door iemand die klaagde over wat 'de Kriegeltjes' hem/haar had aangedaan. Je kon telkens horen wat er werd gezegd door de luidsprekers in het zaaltje. Enige kritiek op het stuk is dat de beltoon van de tante na enige tijd te langdradig werd en eigenlijk wel ergerlijk. Buiten dit gerekend, vond ik het wel een toffe voorstelling door het vele contact van de acteurs met het publiek. Ze haalden zelfs enkele kinderen op het podium die moesten meedoen aan het theaterstuk. Ze vonden dit schijnbaar heel tof.



Ergens vond ik het wel spijtig dat het slechts een stukje was van de 'echte' theatervoorstelling. Na deze voorstelling kwam Marc De Bel nog even voorlezen uit zijn nieuwe boek 'Het Plan van Professor Snootman'. Na het voorlezen mocht het publiek nog vragen stellen aan Marc De Bel en kreeg je allemaal een foldertje met daarin de prijzen voor de volledige voorstelling naar je school/schouwburg te krijgen. Dit vond ik echt oprecht spijtig want ik verwachtte dat je de voorstelling gewoon zou kunnen gaan bekijken in de plaatselijke schouwburgen. Maar in plaats van dit, moet je dus blijkbaar de organisatie boeken.

Ondanks dit, dus echt een toffe ervaring, zowel de 'Boekenbeurs' (eerste keer) als de voorstelling van Marc De Bel.

Echt een aanrader bloggertjes!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten